· 

Wijn

Vandaag en de komende dagen dompelen we ons onder in de Zuid Afrikaanse wijn. We hebben al enkele pareltjes kunnen drinken, maar nu zitten we in een van de meest fameuze productiegebieden: Stellenbosch. We logeren daarbij in een guesthouse waar alle kamers genoemd zijn naar druivensoorten. Maar wie schetst onze verbazing…de onze heet: roubernette. Roubernette? Noooooit van gehoord. Googlen biedt helaas ook geen uitkomst. Ons guesthouse en kamer zijn telkens de enige treffers. Hebben wij weer. 

 

Tweede ‘teleurstelling’….nog geen mooie plaatjes van Stellenbosch en omgeving. Het was net wat te laat toen we arriveerden. Maar aan elk nadeel zit ook weer een voordeel, zoals we allemaal weten. Daarom het vervolg van het blog in retrospectief…. we zijn langs Robertson en Worcester gekomen (massaal geproduceerde merkwijnen, voor de WSET 3 cursisten 🙃). En daar waar het landschap gister nog een half woestijn was, konden we vandaag de invloed van de Breede Rivier duidelijk merken. Vruchtbaarder en dus groener. Leuk om datgene dat je hebt geleerd ook daadwerkelijk te zien. Het ontbreken van foto’s van vandaag geeft me bovendien ook de gelegenheid even terug te pakken naar de ervaringen van gister in Calitzdorp. Dé ‘port’-hoofdstad van Zuid Afrika. De versterkte wijnen van hier mogen dankzij (of vanwege) allerlei handelsverdragen geen port heten, maar ze worden gemaakt van de traditionele Portugese portdruiven en qua smaak doen ze nauwelijks voor de Portugese varianten onder. Qua prijs zijn ze aantrekkelijker. We hebben aangelegd bij De Krans en Boplaas en bij die laatste heb ik me door mevrouw de verkoopster vakkundig laten verleiden tot het kopen van een flesje tawny (vintner’s reserve). Smullen!


Ps Platter’s is Dé Zuid Afrikaanse wijnbijbel en 5 sterren is het hoogst haalbare. Alle lof voor Boplaas!

Reactie schrijven

Commentaren: 0